Výchova dítěte: ponaučení z Tóry
Základním textem je 5.Mojžíšova 21:18-21:
jedná se o část Mojžíšova proslovu k Izraeli, kde konkretizuje smlouvu s Hospodinem (zákony).
(V tomto zákoně se rodičům nařizuje, co mají dělat se synem, který je umíněný, vzpurný a neposlušný – mají ho odvést ke starším města,sdělit toto obvinění a pak má být všemi muži města ukamenován.)
Co je to zákon? Zákon je závazná norma pro celý lid.
V této podobě byl zákon znovupotvrzen cca v roce 450 př.Kr. za Ezdráše po návratu z babylonského zajetí – viz Nehemiáš 8
Co je podstatou tohoto zákona?
Exegeze, tedy význam pro původního posluchače/čtenáře je jasný - jednak se jedná o příkaz a návod, jak vyřešit konkrétní problém v rodině a ve společnosti, dále pak ale slouží i jako varování rodičům.
- vyhlaď / odstraň zlo ze svého středu
- bázeň lidu – „odstrašující příklad“
- OZNAČIT ZLO !
Koho se týká?
Dítěte (syna). Jedná se zcela jistě o dítě již větší a zodpovědné samo za sebe (proto je ono trestáno, ne rodiče), zároveň však ještě pod autoritou rodičů (těžko si představit, že by dospělého syna, notabene neposlušného vzpurníka, byli rodiče - i tehdy- schopni jen tak čapnout a odvést k soudu…)
A jaké to dítě (syn) je:
- umíněné ( v Oz 4:16 je stejně vyjádřeno, že Izrael je umíněný jako kráva), též svéhlavé
- vzpurné ( v 1.Sam 12:15 je stejně označena vzpoura Izraele vůči Hospodinu)
- neposlušné, i když ho kárají (vychovávají)
- žrout a pijan ( ve významu jako hířil, ten kdo plýtvá, nasává…)
Tyto čtyři věci Bůh jasně označuje jako ZLO!
Toto ZLO nemělo co dělat uprostřed Božího lidu. Je to zlo, které bylo nebezpečím pro společnost (společenství). A je to zlo, které má svůj původ v rodině.
Jak se na toto hledí dnes?
- mnozí sice své děti vychovávají, ale v umíněnosti, vzpurnosti a neposlušnosti NEVIDÍ zase takový PROBLÉM: argumentují „zdravým“ rozvojem osobnosti, chvályhodností vlastního názoru dítěte, potřebností být silným jedincem pro úspěch v životě atp… (zde je třeba upozornit na výrok z Izajáše 5:20 „Běda těm, kdo říkají zlu dobro a dobru zlo, kdo vydávají tmu za světlo a světlo za tmu…“) Mnozí nechávají dítě vymýšlet si u jídla a tvrdí, že dítě má právo nejíst, co mu nechutná, má právo mít svoje chutě…, nebo ho nechají, když si postaví hlavu a nechce se omluvit za to, co někomu provedl, nechají dítě, aby nepozdravilo nebo nepoděkovalo, když se mu nechce a omlouvají ho „on se stydí“. Nechají ho, když vytrhne jinému z ruky hračku, tolerují jeho vztekání a jeho „nechci!“. Nechávají ho neustále namítat a považují to za "dobrou" komunikaci a diskusi atp…
- někteří rodiče zde vidí jistý problém, ale neví si rady
- někteří rodiče své děti dokonce ani nekárají a nevychovávají
Můžeme konstatovat, že dnešní konvenční pohled na tuto „otázku“ je zkrátka v rozporu s Božím pohledem. Většinová společnost (netroufnu si odhadnout, do jaké míry koresponduje s většinou v církvi) to buď jako problém nevidí vůbec, nebo vidí jako problém ne tak podstatný.
Co z tohoto místa v Písmu dnes platí pro nás?
Nelze si představit, že bychom dnes za toto trestali děti smrtí. To zkrátka není možné. A díky oběti Pána Ježíše dokonce i zbytečné. Znamená to však, že dnes toto v Písmu čteme jen proto, abychom si ulehčeně odfoukli a řekli „díky Pane Ježíši, že už nemusíme naše milované děti nechat ukamenovat“?
Naprosto ne. Jsem si jistý, že pro nás stále platí právě bod č.3, jak je uveden výše: jasně nám říká, co je (mimo jiné) v našich rodinách ZLEM: umíněnost, vzpurnost, neposlušnost našich dětí.
Ponaučení a prevence: když se necháme tímto slovem poučit a budeme již odmalička u našich dětí řešit a trestat umíněnost, vzpouru a neposlušnost, tak přispějeme zásadním způsobem k tomu, že toto ZLO bude mít v našich rodinách (i společenstvích) výrazně méně prostoru k ničení dobrého. A co je velmi důležité, že zlo bude bráno jako zlo.
Uvědomme si, že zlo je zlem bez ohledu na to, jestli jsme pod Starou či Novou smlouvou s Bohem. Vražda je vraždou, krádež je krádeží, cizoložství je cizoložstvím, lež je lží, lhostejnost je lhostejností – a umíněnost je umíněností.
A zkusme se ještě zamyslet: PROČ právě toto Bůh považuje za zlo?
Je vůbec možné myslet si, že umíněné, vzpurné a neposlušné srdce je schopno reagovat na jemný Boží hlas? Že umíněný, vzpurný a neposlušný člověk může mít smysluplné vztahy?
pokračování příště